Het oneerlijk voordeel van beddenspeciaalzaak De Nachtwacht

Is slapen een luxe?

Eén van mijn eerste B2C-klanten is De Nachtwacht, een beddenspeciaalzaak die ik reeds meer dan 15 jaar mag begeleiden. Deze beddenzaak had destijds slechts een oppervlakte van 300 m2 en groeide ondertussen uit tot dé referentie in Vlaanderen. De visie was in 2003 al duidelijk: de zaakvoerders wilden dat hun klanten bij hen de grootste zekerheid op de juiste bedkeuze hadden. Jouw goede nachtrust is dan wel onbetaalbaar, toch is slapen geen luxe. Het is een levensbehoefte. We richtten ons dan ook vanaf dag 1 op iedereen die bereid was te investeren in een goed bed met de belofte: bij de Nachtwacht gaan we werkelijk tot het uiterste om jou de juiste bed-keuze te laten maken. Mooi. Maar… eigenlijk kan elke beddenzaak dit beweren? Hoe maak je die belofte geloofwaardig?

Allereerst door de allerbeste merken aan te bieden. Dat was aanvankelijk geen makkelijke opdracht. Topmerken als ViSpring en Hästens stonden in het begin niet te springen om hun gerenommeerd merk zomaar aan een Kortrijkse beddenwinkel toe te vertrouwen. Vandaag is dit wél het geval.

Het Testnest als uiting van een oneerlijk voordeel

Maar weet je wanneer De Nachtwacht echt herkenbaar uniek werd? In 2011. Steeds meer klanten gaven aan dat het toch wel moeilijk was om op basis van een bezoek aan een winkel, een beslissing te nemen die voor de komende tien jaar hun nachtrust zou bepalen. Al lachend werd wel eens gezegd: ‘in plaats van er een nachtje over te slapen, zouden we er eigenlijk eens een nachtje IN moeten kunnen slapen’. De vraag klinkt onrealistisch, maar anderzijds: waarom ook niet? Het idee rijpte.  Boven de winkel werden stijlvolle slaapstudio’s ingericht. De Nachtwacht lanceerde haar ‘Testnest’.  Je kan er een nachtje boeken in het bed dat misschien wel de volgende 10 jaar jouw bed wordt. De champagne staat klaar. Alle comfort is aanwezig. Breng gerust je teddybeer mee 🙂

Je oneerlijk voordeel claimen

Plots werd de visie van De Nachtwacht tastbaar: hier ging men echt tot het uiterste om je de zekerheid te geven dat je een juiste keuze maakte. En wat meer is: De Nachtwacht had iets dat makkelijk kon worden doorverteld. De Nachtwacht was niet langer een beddenwinkel, maar DE beddenwinkel waar je kan blijven slapen. Een oneerlijk voordeel was geboren. Journalisten werden uitgenodigd. Er werd geadverteerd. Klanten getuigden. De Nachtwacht claimde het idee en benoemde het: het enige Testnest van België. Ook al deden heel wat concurrenten tevergeefse pogingen om het oneerlijk voordeel te kopiëren, het bleken keer op keer flauwe afkooksels in hotels en B&B’s. Losse flodders.

De Nachtwacht is een perfect voorbeeld van hoe je een oneerlijk voordeel vertaalt en claimt. Maar geef toe: het vergt moed en visie.