Joëlle

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Voor wie vreest dat ons boek enkel inspirerend is voor CEO’s van grotere KMO’s, deel ik in primeur graag dit fragmentje (je vindt het terug op pagina 93):

…Terwijl ik dit schrijf, zit ik in een hoekje van Café D’Oude Hoeve in Kwaremont. Een oudere man zit aan de toog en kijkt door het raam naar buiten. Zijn aandacht gaat naar een koppel dat de gevel van het authentieke café aan het bestuderen is. De tooghanger neemt plots het woord en zegt: “Ik kan liplezen.” De andere tooghangers kijken hem nieuwsgierig aan. En hij vervolgt: “Echt waar. Ik kan liplezen. Ik zie waar die mensen over praten. Ze hebben het over Joëlle.”  

Zo simpel is het soms. Joëlle. In Vlaanderen zijn er heel wat oude en authentieke cafés, maar het oneerlijk voordeel van café D’Oude Hoeve is inderdaad de eenenzeventig jaar jonge cafébazin Joëlle. Zij is het epicentrum, met daarrond diverse authentieke elementen die het oneerlijk voordeel versterken. De spelregels zijn er eenvoudig: wie zich gedraagt is welkom. Wie geen respect toont of onbeleefd is, wordt door Joëlle op de vingers getikt. Ongeacht je rang of stand. Of je nu Tom Boonen, Johan Museeuw, Peter Sagan (ja, ze komen er allemaal langs) of Jefke Pierlala heet: je bent beleefd of je blijft buiten. Die houding zorgt voor een unieke en warme sfeer. Zo heeft iedereen er alle begrip voor dat op drukke momenten alleen de oudere klanten aan tafel bediend worden. De andere klanten bestellen aan de toog en wachten begripvol en behulpzaam hun beurt af. En wie bij zijn vertrek de lege glazen spontaan afruimt krijgt van Joëlle een hartverwarmende glimlach terug, meestal gevolgd door de woorden: “Dank u. Da’s lief.” Dit is Joëlle. Niet te kopiëren. 

Bovenstaand voorbeeld illustreert dat wanneer je de zaakvoerder van een kleinere onderneming bent, de kans groot is dat jijzelf het echte oneerlijk voordeel bent. Zoals Joëlle. Of zoals het Sergio effect, dat Cis omschreef in het begin van dit boek. Voor heel wat bedrijven is dat even slikken. Vlaamse ondernemers staan meestal niet graag op de voorgrond. Een bescheidenheid die ingebakken is in onze cultuur. Soms moet ik echt met alle mogelijke middelen duidelijk maken dat de marketingkracht van een ‘mens van vlees en bloed’ onverwoest- baar is. En werkt…

Wil je graag zelf kennismaken met Joëlle? Breng dan zeker eens een bezoekje aan D’Oude Hoeve, Ronde van Vlaanderenstraat 3 in Kluisbergen. Hou echter rekening met het huisreglement. Dat lees je bij het binnenkomen:

Beste klanten,

In dit huis:

Zijn we beleefd: goeiedag – aub – dank u wel
Hebben we plezier
Maken we fouten
Worden we (soms) boos
Zeggen we “sorry”
Zijn we “Flou”
Geven we knuffels
Zijn we gelukkig
Zijn we droevig
Houden we van elkaar
Horen we bij elkaar
Geven we nooit op
Wij zijn “mensen”

Welkom!!!
Joëlle