Een oneerlijk nadeel

Hoezo? Een vervolg op het ‘oneerlijk voordeel’? Toch niet. Maar we delen graag met jou een ervaring die aantoont dat het succes van een oneerlijk voordeel werkelijk in de 5 elementen zit. 

Om over een echt oneerlijk voordeel te kunnen spreken moet jouw troef:  

  • waardevol zijn, 
  • zeldzaam,
  • moeilijk te kopiëren,
  • met de mogelijkheid om het te claimen,
  • te exploiteren.

Het succes van jouw oneerlijk voordeel is niet de som van deze 5 elementen, maar wel het product ervan. M.a.w.: scoor je op één van deze zaken heel slecht, dat sleurt dit ook het eindresultaat helemaal naar beneden. 

We maakten het mee met Crocodile, een apotheek uit Kortrijk die vorig jaar investeerde in een nieuwe toekomst (je leest het hele verhaal hier). Theoretisch klopte de strategie helemaal. De eerste ‘sanotheek’ van België was geboren. Ook het ‘pharmaseum’ was uniek en niet te kopiëren. Crocodile kon beide termen claimen en was klaar om deze te exploiteren. Dachten we…

Maar dat was buiten de Orde der Apothekers gerekend. Het nieuwe concept was nauwelijks gelanceerd of een jaloerse collega-apotheek diende klacht in bij de Orde. Een dagvaarding volgde. Het vonnis was duidelijk: de communicatie moest worden stopgezet, zoniet volgden boetes en zou de licentie van de apotheek worden ingetrokken. Crocodile werd monddood gemaakt. Exploiteren van het oneerlijk voordeel werd quasi onmogelijk. 

Het is een triestig voorbeeld van hoe bepaalde sectoren nog steeds in de 20steeeuw leven. Apothekers worden door hun eigen Orde met handen en voeten aan oude regels en wetten gebonden en moeten weerloos toezien hoe buitenlandse spelers hun klanten afsnoepen. 

Een oneerlijk nadeel…!